1998:11

av Gösta Äng och Börje Finnstedt

om kyrkomötesplats

KMot 1998:11

1998 års kyrkomöte skall också avhållas i de tillfälliga lokaliteterna i Sigtuna.

De av oss kyrkomötesledamöter som haft förmånen att delta i kyrkomöten avhållna i riksdagshusets lokaler i Stockholm, har fått del av att kyrkomötet är organiserat på samma vis som riksdagen med utskottsarbete och beslut i plenum.

Lokaliteterna i riksdagshuset är därför inrättade för detta arbetssätt. Vid jämförelse har vi erfarit stora fördelar med att kyrkomötesarbetet i utskott och nämnder kan pågå under samma tak.

Det har påtalats att en fast plats för kyrkomötets avhållande skall skapas, men innan dess skulle kyrkomötesarbetet vara mycket betjänt av att få utföras i riksdagshusets perfekta utrymmen därtill.

Förutom de anpassade utrymmen i riksdagshuset är ju Stockholm för de flesta kyrkomötesledamöter en mer centralt belägen plats än Sigtuna, med de bästa förbindelser från hela landet för både flyg, tåg och andra samfärdsmedel, samt goda näraliggande hotell.

Det har visserligen tillkommit en regel att riksdagen skall ha möjlighet att under annan tid än ordinarie riksdagstid, kunna bli inkallad. Vid kontakt med riksdagsledamöter och statsråd har det framkommit att de få dagar under ett helt år som kyrkomötet har behov av att samlas kunde, om intresse från riksdagshuset planering funnes, även kyrkans riksdag kunna få tillträde till de utmärkta lokalerna.

Med stöd av ovanstående hemställer vi

att kyrkomötet till kommande år planerar och beslutar att avhålla kyrkomötet i riksdagshuset i Stockholm.

Vallsta den 10 juni 1998 Anderstorp den 10 juni 1998

Gösta Äng Börje Finnstedt